ZORGDATA in de praktijk

Aon

Client

Logo Aon

Sector

Service provider

Diensten

Aon benut slimme tools voor collectieve verzekeringen

“Dit maakt ons een betere adviseur voor klanten”

Aon Nederland is adviseur in risicomanagement, employee benefits en verzekeringen. Om werkgevers, medewerkers, ledenorganisaties, stichtingen en koepels goed te informeren over collectieve zorgverzekering werkt deze intermediair met zorgdata en verschillende tools van zorgweb. Voor de collectieve verzekeringen zijn de advies- en vergelijkingstools voor Collectiviteit Lifecycle Management (CLM) van grote waarde.

Aon heeft in Nederland 15 vestigingen en circa 2.600 medewerkers. Om klanten optimaal te bedienen, haalt deze adviseur voor hen de beste producten uit de verzekeringsmarkt. Alle klanten worden daarbij geadviseerd over collectieve zorgverzekeringen, de voorwaarden, kortingen en bijvoorbeeld aangepaste pakketten voor hun deelnemers.

Klantvraag

Om alle deelnemers goed te informeren over collectieve zorgverzekeringen heeft Aon vergelijkbare data nodig over het aanbod van verzekeraars. Met deze informatie kan de markt vergeleken worden en is te zien welke verzekeraar (pakket en premie) het best past bij de doelgroep. “Daarnaast willen wij ook eindklanten goed adviseren binnen de bestaande collectieve overeenkomst(en). Want welk pakket past het best bij iedere individuele klant?”, schetst Wendy Wijgh-Campstein van Aon.

Uitdaging

De uitdaging voor een adviseur of tussenpersoon is om de beste en meest passende verzekeringen uit de markt te halen. En om deze vergelijkbaar te maken voor klanten. Want wat krijgen zij precies? Daarnaast is het werven en behouden van deelnemers voor collectieve verzekeringen vaak zeer intensief. Het CLM-programma van zorgweb maakt dit een stuk eenvoudiger met diverse hulpmiddelen voor collectieve contracten, zoals een Accountmanagement analysetool en de Prolongatiecheck voor de verzekeringswensen van deelnemers.

Aanpak

De samenwerking van Aon met zorgweb begon in 2015. Allereerst voor de basisbehoefte aan data voor het inkopen van zorgverzekeringen en de analysetool voor zorgverzekeringen (Z-analyse), ter ondersteuning van de eigen acquisitie. De tools voor het CLM van collectieve verzekeringen kwamen daar in 2017 bij. Zo werden verschillende advies- en vergelijkingstools beschikbaar voor acquisitie van de collectiviteit, deelnameverhoging en behoud van deelnemers binnen de collectiviteit. Wijgh-Campstein: “Op deze manier wordt de partner optimaal bediend bij de keuze van het collectieve contract, maar ook de individuele eindklant bij het kiezen van zijn eigen verzekering.”

Met de CLM-tools kan Aon de collectieve zorgverzekering van een partner ook eenvoudig tonen op de eigen website(s) of intranet van een klant. Zo kunnen de deelnemers hun best passende polis vergelijken en samenstellen. Dat gebeurt vooral in het ‘overstapseizoen’ in november en december. De rest van het jaar kunnen verzekeringswensen van potentiële en bestaande deelnemers ook al verzameld worden met de Prolongatiecheck. Dankzij deze serviceapplicatie kan proactief een passend aanbod worden gedaan zodra de premies en voorwaarden voor het nieuwe jaar bekend zijn. De verzamelde informatie kan Aon bovendien benutten voor productontwikkeling.

Resultaat

Met dit pakket aan tools heeft Aon alles in huis om klanten goed te adviseren over collectieve zorgverzekeringen. En om het meest aantrekkelijke aanbod van zorgverzekeraars voor hen te selecteren. Daarnaast kunnen ze eindklanten hierover goed informeren en adviseren, terwijl het intensieve management van collectieve contracten goed en efficiënt georganiseerd is. Zo begeleiden Aon en de partner (werkgever, stichting, ledenorganisatie of koepel) deelnemers naar hun ideale zorgverzekering. “De online vergelijker is een belangrijk onderdeel van deze propositie en zorgt ervoor dat wij onze rol als adviseur kunnen waarmaken. In 2019 hebben we de vergelijker geoptimaliseerd om het voor klanten nog gemakkelijker te maken om hun ideale zorgverzekering te vinden.”